Alf Svensson ryter till om dumhetens apostlar

Jag gillar Alf Svensson. Han både ryter och morrar rejält i en debattartikel i SvD om Dumhetens apostlar. Det är skarpt, coolt och fräckt och helt mitt i prick. Inlägget handlar om de som förbjuder ungdomar att fira skolavslutningar i kyrkor. Några meningar ur inlägget: "Det skulle inte förvåna mig ett uns om det är några räddhågade kyrkliga eller frikyrkliga beslutsfattare som ängsligt söker gardera sig för att slippa någon enstaka sekulariserad persons fjantiga gnäll och kritik.

Vad håller vi på med i vårt land? Har dumhetens fundamentalister, om de nu sitter i skolstyrelser eller i andra kulturvårdande sammanhang, för avsikt att göra barn och ungdomar urarva vår tradition och vår kultur?"

Svd, Alf Svensson, Kristdemokraterna, Tradition,
Claes Henry

Jag gillar också Alf, men går man in på hans domäner och ifrågasätter det han upplever som dyrt och heligt tappar han skärpan. Skollagen ger tydliga besked om religion och undervisning, om vetenskapliga belägg och att tro på det som det finns goda skäl att tro på. Att blanda samman kulturarv och religion är ett fult knep. Alla håller med om arv, men allt färre om att religionen ska styra vårt samhälle. Kyrkan är en representativ lokal, men in där kommer du icke med mindre än att prästen får hålla hov. Vad säger icke-troende, muslimer, judar, buddhister etc om detta?m Varför vill Alf utesluta dem som inte tycker som han?

Dr Ahlstedt

Bort med den religiösa skiten! Om traditioner ska vara något att bevara ska det var bra traditioner i första laget. Kyrkan symboliserar bara skit i mina ögon.