Härligt med riksting

Det är oerhört inspirerande att få vara med på ett riksting med kristdemokrater från hela landet. Under tre dagar får man chansen att lyssna till ett stort antal inlägg och i år handlade det om att utforma kristdemokraternas framtida politik. Det var en spännande och engagerande debatt. Innan rikstinget diskuterade vi hur många yrkanden som skulle komma in och bedömde att det skulle bli några, men inte speciellt många. Döm om min förvåning när det "öste in" förslag. I år hade jag förmånen att få medverka som ordförande för rikstinget och vi var tre i presidiet som verkligen fick slita för att reda ut alla förslag. Det var ett tufft uppdrag, men vi hjälptes åt på ett mycket bra sätt och av responsen att döma gick det rätt bra. Sedan jag skrev handboken "Att vara ordförande" har jag haft många kurser i mötes- och sammanträdesteknik. När man suttit i "hetluften" några dagar är det bara att konstatera att det är lättare att skriva böcker om ordförandeskap än att vara ordförande i praktiken. Tungan slant några gånger, men jag tror att de flesta stod ut med det. Jag ser redan nu fram mot nästa års riksting som kommer att hållas i Västerås.