Trivialitet och trams - sociala medier försvinner snart?

När Lincoln mördades 1865 dröjde det lång tid innan budskapet nådde Europa. Idag tar vi för givet att medierapporteringen sker direkt. Det känns som att radio och TV alltid finns på plats och förmedlar händelseutveckling från hela världen. Denna typ av nyheter "litar" vi på. Den bygger huvudsakligen på en seriös och professionell journalistik som förmedlar inte bara ord och bilder, utan också känslor.

Samtidigt har vi en helt annan typ av rapportering, den som sker via nya medier i form av bloggar och sociala medier. Det går en kommunikationsvåg över hela jorden och vi upplever att vi är "on-line" med massor av människor och att vi till stora delar är oberoende av både tid och rum för denna typ av kommunikation.

Många uttrycker en avsky för sociala medier och menar att det är mest yta i form av "trams och trivialiteter" och betonar all yta, utan djup, som det finns gott om i bloggosfären. Jag tror att de mesta motståndarna till denna typ av kommunikation är de som saknar förståelse för den kraft som det innebär då tankar och åsikter fritt får förmedlas. Samtidigt måste vi konstatera att mycket är onödigt och "flamsigt". Fördelen med sociala medier är att det är jag själv som aktiverar en sida. Den prackas inte på mig. Jag söker den. Däremot blir man inte bara irriterad, utan riktigt sur, över all SPAM som sköljer över mejlen. Den har vi inte bett om, vill inte ha, och försöker att via olika filter stoppa den, men kan konstatera att även SPAM-sändarna har en stor kreativitet och verkar kunna passera den mest effektiva gatewayen. Alla försök att tvinga på någon information känns motbjudande. Sedan vi gått med i NIX-registret har antalet telefonförsäljare minskat radikalt. Jag har inget behov av att ständigt bli uppringd, och dessutom alltid på fel tid, av en hurtig säljare som vill pracka på mig någonting jag inte efterfrågat. Jag vet var jag ska handla eller söka efter en vara eller tjänst då det är aktuellt.

Jag gillar nya medier och den frihet som de innebär, samtidigt som jag uppskattar "gammelmedierna" för deras grundläggande professionella förhållningssätt.

Jag tror att de sociala medierna har kommit för att stanna och att de kommer att utvecklas oerhört snabbt och intensivt. Om det handlar om "vinna eller försvinna" för sociala medier - så håller jag på "vinna".

Anonym



BARA ETT TIPS



Jag har hittat en ny sida som är superenkel att samla poäng på och det behövs inte alls mycket för att du ska få hem ditt presentkort! I jämförelse med bland annat gratisbio, gratiskläder, gratismode, gratissajt osv så är denna sidan oerhört generös.



Passa på att bli medlem nu när sidan knappt har några medlemmar! Då är det ännu lättare för dig att få presentkort och vinna i deras tävling, jag har redan samlat ihop till ett på H&M och jag blev medlem igår. :) Här: http://www.freestreet.se/?r=147

nesse

Nu kan du och dina vänner vinna en drömsemester.

Gå in på www.freeservicelottery.com Registrera enbart din mejladress och få uppdaterat varje vecka. Nya vinstchanser varje vecka.