Får man dricka sprit på arbetstid?

Det är svårt att samtala om alkohol i Sverige, eller rättare sagt samtala om ett liv utan alkohol. I går ställde jag en fråga i Regionfullmäktige (Västra Götalandsregionens parlament) till ordföranden för det regionägda filmbolaget. Detta med anledning av en tidiningsartikel i Bohusläningen Dyra viner och avec hos filmbolaget.

Jag är nykterist och

- tycker inte att man ska bjuda på alkohol med skattebetalarnas pengar.

- representation ska vara alkoholfri.

- att politiker och tjänstemän vid offentliga myndigheter ska vara förebilder

- att den svenska alkoholkonsumtionen ska minska.

- att inga nyktra alkoholister eller andra personer med svaghet för alkohol ska behöva "tvingas" att vistas i alkoholrelaterade miljöer

- att man inte ska dricka alkohol i samband med sitt arbete

- att ingen ska tillåtas dricka alkohol under arbetstid

Med denna typ av åsikter betraktas jag som "udda" och ofta får jag gliringar och negativa bemötanden. Om jag säger "jag kör" och därmed tackar nej till alkohol så möts jag av respekt. Men om jag säger att jag är nykterist så blir det ett helt annat bemötande.

Ibland händer det att då jag begär ett alkoholfritt alternativ så ställer man en mineralvattensflaska demonstrativt på bordet. Jag förstår att man inte tjänar lika mycket pengar på mg, men jag vill bli behandlad med respekt för mitt ställningstagande.

I dag har jag haft flera samtal med anledning av min fråga kring vilka regler som ska vara tillåtna i regionen. Jag förstår att frågan om alkoholens vara eller inte vara är en "het potatis".

alkohol, alkoholpolitik, Nykterhetsrörelsen Bousläningen