Ska statsministern uttala välsignelse?

Många bloggare rasar idag åt förslaget att Fredrik Reinfeldt ska avsluta sina tal med "Gud välsigne Sverige". Jag har förståelse för detta, men anser självklart att det är bättre att man välsignar än att man förbannar.

Men att påtvinga en person att ge sken av att vara gudfruktig eller rent av kristen känns helt fel. Den som upplever att det känns naturligt att uttala en välsignelse kan och gör det säkert redan idag. Men att införa en sådan regel för någon annan känns helt främmande för mig.

Däremot uppskattar jag att enskilda politiker för fram sina idéer. Däremot är det många som kommenterat nedan artiklar i sina bloggar och uppfattat att detta är ett förslag från Kristdemokraterna. Jag ser det snarare som ett förslag från en enskild ledamot av partiet, men inte något som partiet uttalat.

Jag uttalar gärna välsignelser men väljer noga tillfällena för att göra det. För Barack Obama verkar det helt OK och det verkar som att de flesta köper detta. Det är naturligt för honom, men knappast något som andra kan säga åt honom att göra.

DN, SvD, Dagen, Radio Sjuhärad, Aftonbladet

KullaLasse

Sverige bara åt dom som vill ha fred och frihet

Chrisse

När det gäller Barack så är det 1. en standardfras i amerikanska presidenttal 2. Barack tillhör en kyrka och visar detta publikt genom att bl a bjuda med pressen vid besöken.



I Sverige var det längesedan vi bad gud bevara kungen och forsterlandet. Statsministern tillhör ingen kyrka vilket han deklarerat. Att då en enskild politiker lägger fram ett förslag att han ska börja be gud att bevara Sverige är rent ut sagt tossigt. Om hon däremot uppmanat KDs ledamöter, som jag utgår från tillför någon kyrka, att efter sina tal bevara Sverige skulle jag kunna tycka att det var ett förslag som hade något innehåll.



Sedan kan man ju undra varför vi skulle ta efter en amerikans tanke om att det egna landet går före allt annat. Jag tycker det vore bättre om man bad gud bevara folk och länder som har det mycket värre än vi - eller varför inte alla