Voltaire och Jesus vid matbordet

Det är lättare att skriva en artikel då den redan är publicerad. Då laget går igenom matchen kan man konstatera att man kunde gjort annorlunda passningar. Då man reflekterar över livet så kan man konstatera att mycket kunde gjorts annorlunda.

Som förälder har man all anledning att fundera över vilka bilder och förebilder man gett sina barn. Förhoppningen är att ens sämre sidor kan föranleda att ens barn aktivt väljer att inte gå i dessa fotspår, medan man hoppas att de positiva bilderna har sått frön som kan växa upp som goda plantor i barnens liv.

Som kristen funderar man över om man levt föredömligt för sina barn. Ambitionen att Jesus ska finnas vid samtalen vid matbordet har alltid funnits och Luthers bordssamtal har inspirerat mig. Det har blivit så, åtminstone i vår familj, att det är runt matbordet som de viktigaste samtalen hållits. Tyvärr finns det inte så många andra tillfällen då familjen möts. När barnen var små så var frukostbordet samlingsplatsen. Senare blev det middagen och nu då de vuxna barnen återvänder blir det "festbordet".

Jag har alltid strävat efter att "Voltaire ska vara med vid diskussionerna". Nu är jag ingen anhängar av hans humanistiska idéer egentligen, men det citat som jag oftast citerat kommer från honom: "Jag delar inte er åsikt, men jag är beredd att gå i döden för att försvara er rätt att hävda den." Som förälder har det kännts angeläget att ha dessa ledord då man samtalar med sina barn.

Om jag lyckats kan endast mina barn avgöra.
Tony Malmqvist

Hej Conny! Det ska du veta att för mig levde du ett helt klart föredömligt kristet liv när jag tog mina första staplande steg i tron 1982. Det är många år sen nu, men min första tid som kristen i pingstkyrkan i Skövde den glömmer jag aldrig. Idag bor jag sen slutet av 80-talet en bit utanför Vetlanda. Allt gott Conny!! Mvh Tony Malmqvist