Att få och behålla förtroende

Jag är politiker, men gillar hellre att kallas förtroendevald. Det är något fantastiskt som finns med vår idé om representativ demokrati. Vart fjärde år lägger vi ut listor och grannar, vänner och andra i vår omgivning, tar en lista, kryssar en kandidat och säger i och med detta: "Du har fått mitt förtroende att representera mig". När man är invald, i tex kommunfullmäktige, fattar man beslut som påverkar tusentals människor. Alla har i grunden en röst. Man använder denna för att någon annan ska se till ens behov och intressen. Man väljer någon som man har förtroende för.

Man kan likna förtroende med ett kapital. Ofta tar det lång tid att bygga upp en förmögenhet, men den kan snabbt försvinna. Vårt förtroendekapital måste dagligen erövras.

Ett förfluget ord, ett besök på fel plats, en "dålig dag på jobbet" kan innebära att förtroendet upphör. Därför är det ett oerhört ansvar att få vara förtroendevald. Människor i min omgivning litar på mig. Jag har fått förtroende, nu gäller det att förvalta detta väl.