Digitalisera film, video och dia

Under ledigheterna har jag fört över en del gamla videofilmer till digitala medier. Nästa projekt är att att skanna in mina diabilder. Jag har kollat runt lite och kollat på olika multi-maskiner, eller vad man nu ska kalla skrivarna som har möjlighet att skanna positiv och negativ. På TKJ-bloggen (för övrigt nominerad till Stora Bloggpriset) fann jag ett intressant tips om en annorlunda typ av bildskanner. Det finns länkar på sidan till leverantören. Verkar vara ett enkelt. billigt och funktionellt sätt att skanna in diabilder. Mina videofilmer har jag lagt över med Plextor Converter. Fungerade enkelt och bra. De gamla super-8-filmerna gjorde jag på enklast möjliga sätt. Videofilmade av dem projicerade på en vit duk. Det blir säkert mycket bättre kvalitet om man lämnar in dem, men detta var en riktig lågbudgetvariant.