Vad sysslar du med - egentligen?

Jag får ofta frågan vad jag gör, alltså vad jag jobbar med. Det är svårt att svara på det, då jag sysslar med lite allt möjligt.

Om jag ska göra det lätt för mig så säger jag att jag är politiker. Då minskar snabbt intresset att prata vidare för de flesta, men en och annan blir intresserad och undrar; vadå politiker? Då får jag chansen att berätta att jag är kristdemokrat och är med i ledningen för kommunen och Västra Götalandsregionen.

Ibland säger jag att jag är teolog. Då är det ännu färre som är intresserade eller också blir det någon djup diskussion (Vilket jag i och för sig älskar, men få andra..).

Om jag däremot drar till med att jag är filmvetare så blir det i regel åtminstone en fråga; vad är det för något? Om jag börjar att berätta om mitt intresseområde "feministisk filmteori" så brukar alltid några fråga vidare. När jag surfade på nätet fann jag en gammal artikel (Aftonbladet från 2001) som handlar om en del av mitt intresseområde, nämligen objektifieringen av kvinnor i reklam. Den artikeln förklarar lite mer om vad detta innebär.

Mina barn tycker att jag ska säga att jag är lärare, för det är mycket enklare att förstå.

Själv gillar jag "diversearbetare" men de flesta uppfattar inte det som något bra begrepp.