Tankeväckande möte med en invandrargrupp

Ikväll har jag haft ett intressant möte tillsammans med min partikamrat Ann-Katrin Jönsson. Vi medverkade på ett möte med ett 30-tal arabisktalande skövdebor, de flesta med flyktingerfarenhet. Vi talade om de värden som skapar den goda grunden för samhällsbygget. Jag utgick från tre viktiga kristdemokratiska principer; Människovärdet, Förvaltarskapet och Subsidiaritet. Det blev en rejäl utmaning för tolken. Kvällen mynnade ut i ett långt samtal där många delade med sig av sina erfarenheter och beskrev hur man blir bemött i det svenska samhället.

Jag berättade bl a om Göran Hägglunds beskrivning "Vi har släppt in dem i Sverige, men vi har inte släppt in dem i samhället"

Man både skäms, blir upprörd och skrämd när man hör berättelser om "utanförskap".

Ikväll blev utanförskapet tydligt belyst. Vad säger man till en kvinna som varit arbetslös i åtta år? Vilka ord använder man då en äldre man talar om att han ska avvisas och bara går och väntar på att polisen ska komma och hämta honom och hans funktionshindrades fru som fått avslag från Migrationsverket? Vad säger man till mamman som upplever att barnen trakasseras på grund av att de är invandrare. Ibland känns orden så torftiga och ibland saknas de helt. Man kan bara dela med sig av sin empati och skapa en vision av att kristdemokraterna får ett störe utrymme i den svenska politiken.

Kvällen mynnade ut i att gruppen vill ha fler möten och ska bjuda in många fler invandrare.

En man sa att "Politiska möten ska vara som en stor fest. Många skyltar och plakat. Mycket folk. Stor glädje" Jag såg bilden av Obama framför mig på ett av sina rallyn under presidentkampanjen i USA. Kanske kommer även de kristdemokratiska mötena en dag att vara sådana. Hoppas att längtan efter fest och glädje kan smitta av sig och att det inte dröjer länge innan vi kan samla de stora skarorna.
Väljare

Detta vinner min röst! Tack för att du engagerar dej!