Görans kamp mot åsiktsdiktaturen

Detta är mitt 250:e blogginlägg och det tillägnar jag Göran Hägglund och hans kamp mot åsiktsdikatur och för det fria kultur- och livsvalet


Utan god kultur är vi fattiga

Kulturen har stor betydelse för vårt välbefinnande. Ett samhälle som inte satsar och utvecklar sin kultur är fattigt. Människan har en mäktig skaparförmåga inom sig. En del utvecklar den mer än andra och satsar på olika konstformer på heltid. Andra använder sina förmågor till att smycka sina hem med färger, former och olika uttryck. Ett hem utan konstverk, fotografier, textilier och personlig färgsättning känns tomt och kalt. Vi omger oss också med den ”gröna odlingen” i form av växter både inom- och utomhus. Vi strävar efter att ha kulturen nära oss. Musik, litteratur, dans och film är sådant som många vill ta del av dagligen.

Kultur och Hälsa

Under det senaste halvåret har Göran Hägglund dragit igång en stor kulturdebatt. Det är lite ironiskt att den toppolitiker i Sverige som leder denna debatt är vår socialminister. Man kunde ju förvänta sig att kulturministern skulle vara den som leder och utvecklar det kulturpolitiska samtalet. Att nu socialministern gör det kanske ändå inte är så främmande eftersom kultur har en nära koppling med vårt välbefinnande.

Jag driver sedan några år tillbaka idén om ”kultur på recept”. Detta handlar om att kunna se kulturen som hälsoförebyggande eller sjukdomsbehandlande. Spännande forskning pågår och allt fler talar om vikten av den goda kulturen både för dess egenvärde, men också för att den stärker folkhälsan.

En del provoceras

Göran Hägglund har retat många inom den s k kultureliten. Han har tydligt sagt att ingen ska tala om för någon annan vad som är god eller korrekt kultur. Var och en måste söka sitt kulturområde och ska inte behöva få ”smisk på fingrarna” för att man valt ”fel”. Alla olika kulturyttringar behövs och var och en ska själv få välja. Den som väljer operakonsten eller böcker framför dansbandsmusik och serier har gjort ett val, men det valet är personligt och ska inte värderas av någon annan. Hägglund menar att det finns en maktelit som talar om för ”vanligt folk” vad som är rätt eller fel. Kristdemokraternas ledare menar alltså att var och en ska få välja själv. Vad är det som upprör? Vad är det som är så provocerande? Handlar det om att nu finns det en ledande politiker som anser att folk ska själva få bestämma och därmed känner sig många hotade att deras inflytande upphör? Om Hägglunds idéer skulle få fäste så hotas en marknad för alla ”tyckare”, ”trendnissar” och förstå-sig-påare”. Tänk om folk skulle välja själva och inte lita på några ”experter”. Makteliten verkar känna oro inför ett sådant samhälle. Personligen längtar jag efter ett samhälle där jag får tycka och tro vad jag vill utan att få reda på att mina åsikter är fel. Att de är ”annorlunda” eller ”avvikande från mängden” är något helt annat än att få höra att man har fel åsikter. Kultur handlar om odling och de flesta av oss rensar bort ogräset och vill ha den äkta varan. Tillgång till den goda kulturen stärker vårt välbefinnande.

Anledningen till att jag skrev detta inlägg var ledaren i dagens SLA som inspirerade mig. Jag har skickat den till tidningen och kanske kommer den in...

Expressen, Dagen, Hägglunds tal 12/10 på Kristdemokraternas personaldag, DN, Göran Hägglund, Dick Erixon, Kristdemokraterna
Art By Tina

Hamnade på din blogg och såg att du kommer från Skövde.

Jag är konstnär och ska tillsammans med en fotograf ha en utställning på Cementa (Paviljongen) i Skövde.



Datum: 31 oktober - 1 november kl 12-19



SATISFACTION heter vår utställning och består av mig Tina Axelsson (från Vara) och fotograf Sara Brorsson (från Skövde).



Mina verk kan du se här:

http://trueborn.blogg.se/category/konst.html



Testar bloggen som ett marknadsföringsverktyg för att hitta nyfikna och konstintresserade personer.



Om du kan och vill - Välkommen till oss!