Varför duger inte 70-åringar?

- Det är ren åldersdiskriminering.

Igår tog jag i rätt så rejält under debatten i Kommunfullmäktige. Jag ställde en fråga till valnämndens folkpartistiske ordförande med anledning av ett beslut. Man har nämligen bestämt sig för att inga personer som fyller 70 år får tjänstgöra som rösträknare/röstmottagare vid allmänna val.

Jag tycker inte att man kan utesluta personer på grund av en viss ålder. Att vara 70 är innebär inte alls att alla därmed är diskvalificerade för förtroendeuppdrag. Jag tycker det är ironiskt att valnämndens ordförande eller ledamöter, eller för den skull kommunfullmäktiges, kan vara kvar så länge de orkar och har förtroende.

Några av våra "stora" svenska företrädare Hans Blix, Marit Paulsen och Alf Svensson använder sin långa livserfarenhet i sitt arbete. Att säga att de inte skulle duga för att de nått en viss ålder är helt befängt.

Alf Svensson skrev i SVD en intressant debattartikel häromdagen. Sluta tjata om ålder! Den är läsvärd, men jag tänker ändå fortsätta att progagera för att även äldre duger.