Odell skapar nytt ord - tobleronepolitik

När jag var liten så sa min pappa en gång att pengarna var slut. Säkert var vi barn ledsna över att en aktivitet skulle skjutas på framtiden, men min lillasyster tyckte att hon kommit på en bra lösning: Pappa, du kan väl skriva en check?

Men min pappa visste, att man kan inte skriva en check, om man inte har täckning för den. Den kunskapen ägde inte min syster. Hon hade sett sin pappa skriva på en check och sedan löstes den in och han fick en massa pengar.

Tyvärr verkar det finnas politiker som tror att man kan göra beställningar även om man inte har pengar för det. De rödgröna ska nu göra en gigantisk satsning på infrastruktur - utan att ha finansieringen klar för det.

Då myntar Mats Odell ett nytt ord: Tobleronepolitik. Han uttryckte det som: 

Det är ren Tobleronepolitik. Man tar det på kortet och skickar fakturan till svenska folket.


Läs på GP