Filmer - allt viktigare i valet

I år har valfilmerna fått stor uppmärksamhet. Inte bara för att de nu sänds på TV4 utan att det finns så många "fönster" där politiker kan visa sina filmer.

Jag får många kommentarer från min valfilm på Youtube. Vi har också i Skaraborg en film som rullar på biograferna.

Det är också flera politiker som lägger upp filmer så gott som varje dag. Min samarbetspartner i Skövde, Mikael Wendt, som är förstanamn på folkpartiets lista, är en av dem som storsatsar på rörliga bilder. Hundratals personer har sett hans olika videosnuttar. Folkpartiet hyllar han t ex med den egna låten "Ja till framtiden" som när jag skriver detta har laddats ned närmare 1800 gånger via Youtube.

Jag har med stort intresse följt Lilith Svensson de senaste åren. Hon har bestämt sig för att använda sociala medier för att kryssa sig till riksdagen. Hon har blivit rejält uppmärksammat för sitt stora engagemang på twitter, facebook , men också med sina videobloggar.

En film som gjort intryck på mig kommer från Umeå. Det är Anders Sellström som skapat en intresseväckande film.

















Jag gillar Kristdemokraternas valfilm. Budskapet om ett mänskligare Sverige blir tydligt även om bilderna är "mörka".

Många anser att Centern har lyckats med sin kampanjfilm om framtiden med de "riktiga" jobben.

Genom att googla en stund på olika valfilmer märker man att kampen om väljarna hårdnar och att rörliga bilder har stor betydelse i årets valrörelse.