Leve allemansrätten

Sverige är fantastiskt. Det tål att upprepas. Så här i bär- och svamptider så känns det angeläget att utropa: leve allemansrätten. Det är en unik rättighet som vi har att fritt få ströva omkring i skogen och plocka bär och svamp. När jag bodde "over there" minns jag alla skyltar med "no trespassing".

Det ser ut som att det kommer att bli en hel del svamp och bär i år. Blåbären lockar inbjudande och en hel del lingon är på gång.

Det har varit flera mornar i sommar som vi har njutit av god youghurt från Hjordnära och berikat den genom att gå ut på vår skogstomt vid torpet och plocka smultron och blåbär. Känns riktigt somrigt och säkert ett minne att ta fram en bister vinterdag.

Jag påminner mig idag om allemansrätten och utbringar ett glädjerop för att den finns.

Jag gillar att ströva omkring i skogarna.