Närproducerat och småskaligt lockar

Gårdsbutikerna ökar i Sverige. Allt fler väljer att handla i en gårdsbutik och det innebär att marknaden ökar och fler bönder öppnar en butik på gården.

Enligt LRF så har antalet gårdar som satsat på egen livsmedelsförädling ökat under de senaste åren. 2007 fanns det 602 gårdar med egen livsmedelsförädling och 2009 var det 848 st. De som har butik är 829. 2007 fanns det 666 gårdsbutiker.

Det som är närodlat och småskaligt lockar fler konsumenter. Den verkliga kraften för att ställa om ett samhälle är inte genom lagstiftning utan genom att konsumenterna "visar var skået ska stå".

Budskapen är rätt enkelt: Tillhandahåll närproducerade livsmedel på den egna gården (eller gå samman flera gårdar) så dyker köparna upp. Vi gillar att få möta människor som lever och verkar på landsbygden och få ta del av deras vardagsslit. De svenska bönderna bryr sig om naturen och djuren och det känns speciellt för många att få veta att de köper en produkt som är framtagen "hemmavid".

Jag är övertygad om att det finns en utveckling av denna marknad.