Öppna hjärtan – öppna hem

Under valrörelsen träffar vi politiker många människor och deltar i debatter. Vid en debatt häromdagen i Södra Ryd, en stadsdel med många invandrare, blev det samtal om integration. Jag nämnde då titeln på en bok som utmanade mig för några år sedan. Den heter Öppna Hjärtan – Öppna Hem och bygger på tanken att om våra hjärtan är stängda för medmänniskorna så blir också våra hem det.

Integration handlar om att vi möts från ”båda håll”. Vi tror inte på assimilering, dvs att alla ska bli ”riktiga svenskar”. Många av oss, som i vardagligt tal kallar oss svenskar, har påbrå från andra länder, men vår identitet är ändå svensk. Tyvärr är det många som inte vågar närma sig det okända. Jag har bott i stadsdelen Södra Ryd de senaste 30 åren. Många av mina grannar är invandrare och de flesta av mina barns kamrater har utländskt påbrå. Den bästa integrationen är den som görs då vi möts i våra hem. Det är väldigt intressant med offentliga mötesplatser och vi behöver fler av dem. I vårt område har Parkstugan utvecklats till att vara en internationell mötesplats och många vänskap har knutits där. Men många av dem som jag träffar har aldrig varit i ett ”svenskt” hem. Titeln på boken kom till mig under debatten och kanske är det helt enkelt så att om vi stänger våra hjärtan för våra medmänniskor så stänger vi också våra hem.

Bryt trenden redan idag. Gör en kontakt och ta ett initiativ till att ditt hem ska vara öppet. Men den processen börjar nog med att ditt hjärta är öppet.