Tågen brukar fungera bra

Under de senaste åren har jag rest väldigt mycket med tåg. Att bo i Skövde och ha kontoret i Vänersborg innebär att jag väl känner till rutten Skövde-Herrljunga-Vänersborg. Skövde är mycket bra, rent kommunikationsmässigt, med en timma från Göteborg och två timmar från Stockholm.

I regel brukar tågen gå enligt tidtabellen. Förra vintern var det en del strul, men regionaltågen tuffade på rätt bra. Däremot hade man problem med X2000. Så sett över de senaste åren är jag rätt nöjd med punktligheten.

MEN, denna vinter verkar vara helt annorlunda. Mer än hälften av mina resor har blivit försenade. Vi har nu en ny tidtabell och idag tänkte jag åka med ett nyinsatt tåg till Vänersborg. Tyvärr kom det aldrig iväg. Efter en halvtimma hänvisade personalen till andra tåg, men kunde inte fixa en förbindelse till Vänersborg. Hade jag tagit det "vanliga" tåget kl 05.57 hade jag kommit i tid till mötet i Vänersborg. Nu blev det inget möte alls.

Kollektivtrafiken har många fördelar, men just nu överväger jag att börja köra bil istället. Jag har antingen missat möten eller kommit försent på grund av tågen och överväger nu om alternativet är att köra själv istället.