Kan man, som politiker, köra en "utländsk" bil?

Jag har en fråga som jag gärna vill ha svar på: Kan man, som politiker, köra en bil som är annat än Volvo eller SAAB. Ska dessa betraktas om "svenska" bilar och därmed sådana som politiker bör köra? Eller ska man anse att alla bilar numera är "utlandsägda" och att det inte spelar någon roll vilket märke man kör. Jag utgår från att alla som köper en ny bil väljer en miljöbil.
Jag ska köpa en bil - jag åker mest kollektivt - men behöver ha en bil, bland annat under valrörelsen, och vill nu ha hjälp med frågan.
Volvo, Saab eller något annat?
Pascal Tshibanda

Det är en svår fråga som du ger dig i kast med. Men eftersom biogas är det överlägset mest klimatssmarta alternativet så är det en sådan bil du ska börja att leta efter.

Volvo har V70 AVF i sitt utbud och under våren kommer SAAB 9-3 så jag tycker du ska välja någon av dessa.

Tyvärr är dessa "västsvenska" bilar stora och relativt energislukande vilket är ett minus. Som politiker borde ni hjälpa bilbranschen att även tillverka mindre "västsvenska" biogasbilar, som exempelvis Fiat redan gör.



Lycka till med ditt val!

Jesper Dahl

Toyota Avensis har en del bra bilar, Diesel, men funkar jättebra och verkar jättegoa att köra =)