Ska politiker knacka dörr?

Valstrategerna smider planer på hur slaget om väljarna ska ske. Alla partier talar om vikten av att nå ut. Maud Olofsson föklarade Centerns vikande opinionssiffror med "vi har varit duktiga på att leverera men dåliga på att sälja". Av tradition har de politiska partierna satsat stora resurser på affischer och annonser och  kommer säkert att göra så även detta val. Det som framstår som den största satsningen är nog på de sociala medierna, där mängder av insatser pågår för att få ännu fler att exponera sig och sina budskap i bloggosfären.
Samtidigt så pågår det också diskussioner om vikten av det enskilda mötet. På Moderaternas kommundagar talade man om att genomföra 300 000 hembesök. Kristdemokraternas Göran Hägglund inledde i höstas den s k köksbordsturnén som nu pågår för fullt runt om i landet. En särskild sajt har startats http://www.svenskakoksbord.se där man kan följa samtalen i de svenska köken.
Att få en hem en känd kristdemokrat eller moderat på ett hembesök är nog intressant för många, men däremot idén att knacka dörr får många att reagera. I andra länder är det vanligt att man värvar sina röster från dörr till dörr, men frågan är om det fungerar i Sverige. Irritationen över alla käcka säljare som försöker att få en pratstund kring ett "unikt erbjudande" irriterar många. Tänk så många som talat negativt över en telefonförsäljare. Det ska bli intressant att följa valstrategernas arbete. Kommer de svenska politikerna att dyka upp på dörrtrappan eller trängas inne i lägenhetskorridorerna? Vi får se!
 
Några dörrknackskommentarer: Rosemari, På Uppstuds, HBT-sossen, Mina moderata karameller 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0