Reaktion på Greens artikel

Jag har idag ett inlägg i Skaraborgs Allehanda med anledning av gårdagens "förklaring" av Monica Green som gjort uttalanden med anledning av dagens incestlag. SLA har ingen nätupplaga och därför finns inte möjligheten att läsa Greens inlägg 100317.

För den som är intresserad så skriver jag följande idag:

"Replik till Green (Debattartikel i SLA 17 mars) 

Tydliga skillnader i politiken

Det är bra att Monica Green (S) är tydlig med sina åsikter. Det underlättar för väljarna. Demokratin bygger på att det finns alternativ att ta ställning till. Green väckte en enorm uppmärksamhet då rubrikerna basunerade ut att hon ville tillåta sex mellan syskon. I SLA försöker hon att ge en förklaring till sitt märkliga uttalande. Det är då hon på flera punkter visar skillnaderna mellan de politiska lägren.

Green skriver "jag brukar tycka att politiker ska lägga sig i det mesta". Vi Kristdemokrater har en helt annan uppfattning. Vi anser att politikerna ska lämna så många frågor som möjligt åt den enskilde att bestämma över. Från myndighetsbeslut till köksbordsdemokrati. Det står då klart för väljarna att en röst på Green är en röst på att politiker ska fatta de flesta besluten.

När det gäller själva frågan om sex mellan syskon ska vara tillåtet så har jag fått många reaktioner. Ställningstagandet från Kristdemokraterna är väldigt tydligt; NEJ till incest. Green klargör också i sitt inlägg att "oavsett om jag gett uttryck för att vuxna människor ska gå göra som de vill så tänker jag inte driva frågan om en förändrad lagstiftning". Detta innebär väl att Green står för sin åsikt men tänker inte aktivt lägga ett förslag i riksdagen.

Jag tycker att artikeln visar på stora skillnader mellan socialdemokraterna och kristdemokraterna. Det gör det tydligare för väljarna att rösta på ett alternativ som är förenligt med deras åsikter och att lägga sin röst på den som bäst representerar dem.

Conny Brännberg (KD)
Kommun- och regionpolitiker"

Monica Green, incest, sex, socialdemokraterna, kristdemokraterna