Valen blev spännande i regionfullmäktige

Vi vet inte vem som har makten i Västra Götalandsregionen. Under de senaste veckorna har vi inte lyckats få ihop någon riktig ledning. Idag var det mandatperiodens första regionfullmäktige och ett antal val skulle göras.

Det första handlade om regionfullmäktiges ordförande. Två personer nominerades. Från S föreslogs Kjell Nordström från Skara och jag fick ett jättestöd från allianspartierna. Det sas många smickrande ord från talarstolen till min fördel.

Det blev sedan sluten omröstning och spänningen steg i lokalen när det visade sig vara väldigt jämnt mellan oss. Till slut fick Kjell 75 röster och jag 74.

Därefter valdes jag 1:e vice ordförande. Det valet blev enhälligt. Miljöpartiets Joakm Larsson blev 2:e vice ordförande.

Det blev alltså tre män i ledningen för regionfullmäktige. Det är väl inte så särskilt lysande eftersom vi har höga ambitioner på jämställdhetsområdet.

Sedan valde vi regionstyrelse. Monica Selin omvaldes för en fjärde mandatperiod och jag får fortsätta som ersättare i regionstyrelsen. Därmed har jag nu fått två regionala uppdrag inför den kommande mandatperioden.

Gert-Inge Andersson kommer fortsättningsvis att leda regionen, men jag tror inte att den ledningen kommer att hålla. Vi får se hur många månader som S, V och MP kommer att leda med stöd av Sjukvårdspartiet och delvis Sverigedemokraterna. I nästa omröstning kan det bli alliansen som vinner. Så osäkerheten består i Västra Götalandsregionen.