Mats Odell får nytt tufft uppdrag

Idag har Mats Odell valts som gruppledare för den kristdemokratiska riksdagsgruppen. Jag är mycket glad över detta av flera skäl. Dels har gruppen fått en mycket erfaren och duktig ledare, men att han åtar sig detta uppdrag visar också på en oerhörd styrka och hängivenhet. Mats Odell hade kunnat dra sig tillbaka och efter fyra tuffa år som minister unnat sig en lugnare fas i livet. Istället väljer han att gå tillbaka till uppdraget som riksdagsledamot och dessutom åta sig det tuffa jobbet som gruppledare.

För mig visar detta att Mats verkligen tror på det han har stått för under många år. Trots att han ville vara kvar som minister och kan känna sig "petad" av Reinfeldt fortsätter han den kristdemokratiska kampen. Det finns andra som varit med länge på en post i partiet men som nu väljer att lämna alla uppdrag.

Jag tycker att det verkligen hedrar Mats Odell att han åtagit sig uppdraget att leda riksdagsgruppen. Hans breda kompetens och långa erfarenhet kommer att stärka riksdagsgruppens arbete.

Idag meddelade också Lennart Sjögren att han lämnar uppdraget som partisekreterare. Istället väljer han att fokusera på uppdraget som riksdagsledamot. Ska bli spännande att se vem som får uppdraget.


Bilden på mig och Mats togs under valrörelsen då vi gjorde ett studiebesök tillsammans på Volvo i Skövde. Jag passade då på att visa den kampanjbil som jag körde under valrörelsen.