Behöver vi få hit valobservatörer?

Varje röst räknas i ett val. För mig personligen blev det illustrativt då jag förlorade omröstningen i regionfullmäktigeuppdraget som ordförande med en röst. Det känns ibland lättare att ta en rejäl förlust än att förlora knappt. Valprövningsnämnden ansåg att de kommunala valnämnderna hade brustit på många olika sätt och att dessutom 16 röster slarvades bort är sådant som absolut inte får ske.

Idag skriver Johan Wopenka i Expressen om allvaret med att ett val genomförs korrekt. Min partikamrat Anneli Enochson väcker till och med frågan om vi ska be internationella valobservatörer komma hit. Vi har under många år skickat ut observatörer runt om i världen och så kan vi själva inte genomföra ett korrekt val.

För oss som blev invalda i höstas känns det både snopet och bittert att än en gång ge sig ut i en valrörelse, inte så mycket för oss själva, men det har inte blivit någon styrfart i regionen sedan detta blev klart. Vi lever i något av en "lam duck" situation nu.

Nu gäller det att alla valfunktionärer gör sitt yttersta för att det ska bli ett korrekt val.
Carolina

För en gångs skull lärde jag mig något genom att läsa en blogg. Det är inte alltid man gör det direkt, tack för att du lägger ner din tid på att blogga :D.