Jetlag är ett märkligt fenomen

Att resa över olika tidszoner kan ibland ställa till problem då man ska komma in i en ny dygnsrytm. Jag är van att resa och har stor erfarenhet av att komma in i rätt tid, men något verkar ha hänt den senaste tiden.

Jag har varit på andra sidan världen under några veckor och kom hem för tio dagar sedan. Vi brukar alltid göra så att vi försöker komma in i rätt tid så snabbt som möjligt. Vår erfarenhet är att så snabbt man kommit till sin destination så ska man lägga sig ett par timmar för att sova av sig reströttheten och sedan vara uppe sent första kvällen och gå och lägga sig rätt sent och sedan se till att man går upp normal tid.

Så gjrode vi även denna gång då vi kom hem. MEN första natten vaknade jag kl 3 och var klarvaken, redo att gå och jobba. Lönlöst att försöka somna om. Nu har det fortsatt varje natt. Att inte sova på nätterna påverkar ens förnågor under dagen.

Jag slog upp begreppet jetlag på Wikipedia och där man kan läsa;

"Jetlag är ett fysiologiskt tillstånd orsakat av störningar av dygnsrytmen. Sådana störningar kan orsakas av skiftarbete eller resor över tidszoner
ypiska symptom för jetlag inkluderar:
  • Trötthet
  • Förvirring och yrsel
  • Illamående och orolig mage
  • Huvudvärk
  • Sömnlöshet
  • Irritabilitet
  • Irrationalitet"

Det finns kanske de som just nu vill kalla mig för en grinig gammal gubbe, men själv säger jag att jag drabbats av jetlag.