1 april - enda dagen då man för luras

Lögn accepteras aldrig i vår kultur. Att kunna lita på varandra är något av det mest centrala och är en utgångspunkt i alla relationer och affärer. När någon visar sig ha farit med osanning uppstår rejäla konflikter. Men i dag, 1 april, så är det ett undandtag. Då får man lura varandra. Kulturen gör skillnad på "lura" som innebär att man inte ljuger direkt, men gör ofta ett skämt på någon annans bekostnad. Den som råkar ut för skämtet tycker oftast inte alls att det är roligt.

Sedvänjan har långa anor. En del menare att den går så långt tillbaka som tidpunkten då vi flyttade nyårsfirande till 1 jan men fortsatte ändå med ett slags firande denna dag. I dag firar Assyrier runt om i världen det som de anser vara det riktiga nyåret. (Egentligen var det 25 mars).

Det finns många bra aprilskämt under årens lopp och i dag finns de i de tidningar som ges ut på söndagar. Ofta brukar skämten vara lokalt anpassade. GP har ett finurligt skämt idag.

Det bästa skämtet är nog fortfarande nyhetssändningen 1962 med Kjell Stensson. Jag var liten då men minns det fortfarande. Färg-TV var något nytt och idén med att uppmuntra folk att spänna en nylonstrumpa över rutan lockade många att hoppas på en färgrik kväll framför TV-kanalen. Jag minns att min pappa förklarade för mig att det var omöjligt, tekniker som han var, men många andra gick på det.

I några länder får man bara luras fram till kl 12 på dagen och i många länder är "april fool´s day" otänkbart. När jag var liten så skulle man första leverera skämtet men så snart någon hade gått på det skulle man direkt avslöja det genom att säga "april, april, din dumma sill, jag kan lura dig vart jag vill".

Eftersom jag är en strikt anhängare av sanning och ärlighet är jag glad över att lögnen bara fått en dag per år och då är det oftast av skämtkaraktär utan att skada. Ordspråket "ärlighet varar längst" är inte så dumt.