Kampen om evenemangen hårdnar

Bruce Springsteen kommer tillbaka till Sverige. Förra gången det begav sig var det succé på Ullevi i Göteborg. Men beskedet om nästa konsert blev något av en chock för göteborgarna. Bossen valde Stockholm, eller snarare Solna och Friends Arena. Göteborg är en evenemangsstad men kan konstatera att konkurrensen om de stora arrangemangen har hårdnat. Det har byggts mängder av multiarenor i Sverige och dragkampen om de stora artisterna är i full gång. Att vi har överkapacitet och kommer att dras med miljonförluster är helt klart, men varje satsande kommun hoppas att grannkommunen är förloraren. Tyvärr har Sverige få invånare och det kommer att bli oerhört tufft att fylla de nya stora arenorna med konserter. Det finns några världsnamn som kan lyckas, däribland Springstee. Detta visar också att västsverige måste enas kring satsningarna. Den enda platsen som är möjlig för större evenemang är Göteborg. Förra året var det en dragkamp om arrangemanget av Eurovision sedan det stod klart att Thomas G:sons låt vunnit en brakseger. Även denna gång förlorade Göteborg kampen. Inom besöksnäringens evenemangsnisch kan man inte ta något för givet. Konkurrensen har hårdnat och det gäller att hela tiden utveckla den produkt man erbjuder.Nu pågår tankar i Göteborg om en ny multiarena och dettta är en angelägenhet för hela västsverige. Göteborg är en del av "8-miljonersbyn" och genom att vi utvecklar järnvägen och får god kapacitet kan de större evenemangen i vår västsvenska huvudstad locka besökare både från Oslo och Öresundsregionen. Med satsningar på infrastrukturen, så att det går snabbt och bekvämt att åka till Göteborg, kan de framtida större evenemangen åter hamna i Göteborg. Det är bara att inse att det råder knivskarp konkurrens och att alla produkter är ren färskvara. Publiken inser snabbt att det finns ett "bäst-före-datum" och det omfattar såväl artisten som arenan.