På kommun- och landstingsdagar men tänker mest på rikstinget

Det är stort pådrag för Kristdemokraterna i Västerås. Det lär vara över 1100 personer som kommit till Kommun- och landstingsdagarna. Det är mängder av seminarier som ger både kunskap och inspiration. Dagen inleddes med ett tal av Göran Hägglund som kan läsas eller beskådas på http://www.kristdemokraterna.se Korridorsnacket är att det var Göran Hägglunds bästa tal någonsin. Särskilt gillade jag definitionen av verklighetens folk som "den som tar in grannens post på sommaren". Jag gillar sådana enkla bilder. Samtidigt är det mycket snack inför rikstinget som kommer att äga rum så snart inspirationsdagarna är över. Jag är nominerad att vara mötesordförande vilket innebär att jag ska leda förhandlingarna. Det är ett spännande och hedrande uppdrag. Vid min sida kommer denna gång Maria Fälth och Lars O Molin att tjänstgöra. Vi har tillsammans med partiets ledande tjänstemän gått igenom allt sådant som kan "dyka upp". Enligt media kommer Göran Hägglund att få en motkandidat. Som ordförande är jag noga med att det bara finns ett förslag tills det att rikstinget öppnas. Då kan andra kandidater nomineras. Just nu finns det bara valberedningens förslag och det är att Göran Hägglund blir omvald. Det är alltid en utmaning att vara ordförande, men uppdraget i morgon toppar nog listan av utmanande möten.