Är vi lyckliga nu?

Ulf Lundell avslutade Skavlan med låten "Är vi lyckliga nu?". När jag hörde den var det något som tog tag i mig, något som fick mig att reagera. Jag älskar konst och kultur, Ibland är det så att man hör något eller tittar på något och sedan går man vidare. En bild kan förmedla många saker, men ibland tittar man, men det händer inget inuti. Man kanske enbart säger "snyggt" eller "bra bild" men sedan lägger man den bakom sig. Men så ibland möter man bildkonst, dvs en bild som säger något mer, som tilltalar, väcker tankar, får en att fundera vidare. Alla bilder gör inte det, men några gör det. Det är skillnad mellan bild och bildkonst.
 
Så till Skavlan. Ulf Lundell har tydligen varit ett eftertraktat intervjuobjekt en längre tid. Så kommer han dit, sätter sig, eller rättare sagt halvligger, i stolen bredvid Skavlan. Under några minuter formulerar Lundell en rad saker som nog många av oss tycker men har svårt att formulera. Så reser han sig och levererar en låt som rockar loss,
 
I "Är vi lyckliga nu" formulerar poeten Ulf Lundell några frågor till sin samtid. Han verkar frustrerad, arg och besviken, osäker på sig själv och sin omgivning. Men vi har inte bett honom om svaren för han lyckas formulera de frågor som vi behöver ställa till oss själva, men kanske inte kan formulera den med poetens skärpa.
Men så använder han musikens kraft för att förstärka den samhällskritik, den frustration, som texten står för och får det hela att kommunicera på ett, vad jag kallar, konstnärligt sätt.
 
Jag hör inte bara en text eller toner, jag deltar i en interaktion med en frustrerad poet, som förstärks av ett gäng musiker som lyfter allt till en ändå högre nivå.
 
Ulf Lundell svarar inte på frågan, men vi alla som dras in i tanken, börjar reflektera, sent en fredagskväll.
 
Allt detta materialla runt omkring oss - är det det som gör oss lyckliga?
De som vi valt att representera oss i politiken - är det de som gör oss lyckliga?
Våra jobb, våra karriärer -är det det de som gör oss lyckliga?
Allt det där vi menat att det skulle leda till - har det gjort det . och har vi blivit lyckliga av det?
 
För mig är detta ett utmärkt exempel på kulturell kvalite´. Något kommunicerar, berör och väcker tankar och känslor. Det är därför som vi satsar på kultur och konst. Vi behöver ta del av poetens formuleringar även om han själv är frustrerad, verkar lite vilse, men han uttrycker något som vi alla känner. Livets verkliga värde handlar om något mycket mer.
 
Det jag uppskattar med Lundell är att han inte talar om för mig vad jag ska tro, det låter han mig själv besvara. Men han ställer en fråga och nu är det upp till mig att svara.