Jag gillar 1177

Nu är det vår. Det känner vi allergiker av. Då brukar det vara dags att se till att alla recept är giltiga och att mediciner finns på plats. Jag tillhör dem som dagligen tar tre olika preparat för att ha koll på allergin. I går var det dags att förnya recepten då jag insåg att nästa vecka tar vissa av medicinerna slut. Dags för att förnya recepten. Numera finns 1177.se och Mina Vårdkontakter som löser detta så oerhört enkelt. Genom bank-id loggade jag in mig, slog upp min vårdcentral, Närhälsan i Södra Ryd i Skövde, och klickade på förnya recept. Några rutor att fylla i och några frågor att svara på. Hur enkelt som helst. Det dröjde inte alls länge innan läkaren såg till att recepten var förnyade. När IT är utbyggt inom vården kommer det att underlätta för alla led i hanteringen. Jag sitter hemma, läkaren tar emot detta vid lämpligt tillfälle (Just Närhälsan Södra Ryd är väldigt bra på detta) och sedan hamnar detta hos apoteket. Dessutom kan jag hämta ut mina mediciner på vilket apotek som helst. Eftersom det numera finns så många apotek och många av dem nära resecentra så använder jag ofta apotek i andra städer. Detta är ett exempel på hur tekniken underlättar för oss som nyser och kliar oss i ögonen.