De flesta röstar inte

Den 15 september är det kyrkoval. Men det går också bra att rösta i förtid. All information om valet har skickats till de över fem miljoner medlemmar som är röstberättigade. Men de flesta deltar inte alls i valet. Det är bara ca 12% som brukar göra det, men i år räknar kyrkopolitikerna med att fler ska rösta och vissa kampanjer har synts till. Men tyvärr går nog detta val förbi de flesta. Jag tillhör dem som anser att de politiska partierna inte ska kandidera till kyrkovalet. Sedan vi kom överens om att Svenska Kyrkan skulle frigöras från statens styrning och bli en fri kyrka så upphörde de politiska partiernas makt över kyrkan. Det är nu medlemmar som är aktiva i kyrkans gudstjänstliv som kandiderar och de har då gått samman i olika grupper. Men fortfarande andas partipolitik bakom grupperingarna även om det görs många försök att hålla isär kyrkans liv och övriga samhällsåtaganden.

Eftersom de flesta inte röstar så blir värdet på varje röst högt. Om en grupp medlemmar bestämmer sig att satsa på en viss person och mobiliserar stöd så kan detta få genomslag. I val där tiotusentals röster tävlar så krävs det att många ”kryssar” sin kandidat.

Nu hoppas jag att fler kommer att delta i valet och att det blir ett styre av människor som både aktivt deltar och brinner för en utveckling av kyrkan och dess inre liv. Förra valet så fick jag ett starkt stöd i kyrkovalt och valdes in som kyrkofullmäktiges ordförande. Nu har jag valt att inte kandidera alls och därmed kommer jag inte att vara med i kyrkans inre organisation, men kommer även fortsättningsvis att följa frågorna.

Jag hoppas att du hittar "din" kandidat och ger denne ditt stöd. Uppmaningen är: Gå och rösta!

Sveriges Radio om valet