Folkfest i Skövde då Kungen och Drottningen kom på besök

Det var en riktig folkfest i Skövde idag. Tusentals personer hade mött upp för att delta i firandet av "40 år på tronen". Jag mötte upp i Skara och följde med i bussen som körde hovet. Det blev en intressant stund ombord då jag fick möjlighet att berätta om den hembygd som jag värnar och särskilt Drottningen var mycket intresserad av vår regions utveckling. Då vi steg av bussen så hördes både jubel och applåder då kungaparet mötte folket vid Hertig Johans Torg. I skrivande stund vet jag inte hur många som mötte upp, men det var tusentals personer. Vi hade delat upp värdskapet idag mellan mig, i min roll som kommunfullmäktiges ordförande, och Katarina Jonsson, som är kommunstyrelsens ordförande. Katarina hälsade välkommen till Skövde och överlämnade också en söt baddräkt till "mormor" och "morfar". Gåvan var alltså avsedd för prinsessan Estelle som hälsades välkommen till Skövde Arenabad. Landshövdning, Lars Bäckström, höll också tal, innan det var dags för kungens tal. Under firandet av "40 år på tronen" ger Kungen ett tal i varje län som han besöker. Självklart är vi hedrade över att han valde att tala i Skövde. Hela talet finns under länken nedan till Kungahuset. Det jag tar till mig var betoningen på "öppenhet och nyskapande". Det var ett riktigt bra tal och det kändes som att vår statschef både var stolt över den utveckling som skett men manade också till nya satsningar framöver.
Efter torgprogrammet så var det dags för lunch i Kulturhuset och den "nya" restaurangen Sällskapet. Jag hälsade välkommen och knöt an till kungaparets tidigare besök i Skövde. Då i samband med stadens 600-årsfirande. Efter lunchen överlämnade jag värdskapet till Patric Björk, kommunfullmäktiges ordförande i Falkköping, som bland annat presenterade verksamheten vid Kinnarps.
Det har varit många involverade i planeringen av besöket och det är alltid spännande att vara arrangör av ett stort evenemang. Nu blev allt till stor belåtenhet och vi är väldigt glada över alla de som kom och visade kungen sin uppskattning.
Mer info och bilder finns på Skövde kommuns hemsida eller via Kungahuset