En God Jul till alla läsare

Jag vill med dessa rader tillönska er alla en riktigt God Jul. Det är många som läser denna blogg och under året har jag delat med mig av både stort och smått. Det är därför som jag kallar detta sätt att dela med mig för "Brännbergs Blandningar".
I dag finns det framför allt en önskan som jag vill dela med mig. Det är budskapet om frid. Många läser julevangeliet i helgen och tar då del av den hälsning som förmedlades, nämligen fred på jorden. Orden frid och fred är nära varandra men frid är mer om vårt inre tillstånd och fred är situationen mellan människor, eller snarare mellan nationer eller folkgrupperingar. Frid är kanske förutsättningen för fred.
Att leva i frid är nog det största man kan vara med om. Motsatsen leder till komplicerade förhållanden och även sjukdomar. Vi talar allt mer om välfärdssjukdomar och det handlar helt enkelt om att vi inte tar hand om vår kropp på ett rätt sätt. Felaktig kost, droger och tobak, dålig sömn, stressade dagar och alltför lite motion är sådant som bidrar till att vi mår sämre.
Kanske den bästa julklappen du kan ge dig själv är att verka för frid i ditt liv. Julevangeliet inbjuder till frid.