Kultur på recept - fick tummen ner, men verkar ändå få fäste

För några år sedan lanserade jag begreppet "Kultur på recept". Dels som en motion till Regionfullmäktige i Västra Götalandsregionen och som förslag till mitt eget parti. Tyvärr fick jag inte gehör för idén då. Men efter några år så föreslog alliansregeringen att den skulle prövas, vilket också skett.
Nu verkar det som allt fler anammar idéerna om kulturens läkande kraft. Fler samtalar i dessa termer och flera av våra lärosäten arbetar vetenskapligt med frågan. Man kan nog ändå säga att min motion fick det resultatet att regionen satsat en hel del pengar på forskning i frågan.
Skövde Nyheter har skrivit några intressanta artiklar om detta.
 
Det känns verkligen som en framgång att många anammar min idé även om den inte föll i god jord då den lanserades. Men kanske var jag för tidigt ute?