Ett bra exempel på krishantering

En riksdagsledamot har kört för fort. Erkänt och kärt för fort. Sådant kan vara till stor nackdel för en förtroendevald. Men i detta fall (artikel i Bohuslaningen) har politikern gjort helt rätt. Han hade två alternativ; berätta om det eller strunta i det och hoppas att ingen skulle upptäcka det. Men sådant brukar dyka upp och kan ligga en politiker rejält i fatet. Tänk bara på vad ett kvitto kan innebära, med tanke på göteborgshändelserna. I detta fall så skickar den folkvalde ett meddelande till Radio Väst och nu också Bohuslaningen. När jag läste detta på Radio Väst så "förlät" jag honom direkt.Jag har också kört sex kilometer för fort och kände att "sådant förekommer".Men om han inte hade meddelat media kunde detta ha blivit en stor sak. Om han försökt att dölja en sak så kanske det finns fler. Att vara förtroendevald innebär att man har förtroende. Det kan snabbt raseras. I detta fall tror jag att de flesta håller med mig. Han har gjort fel. Erkänt detta och därmed är det inget att orda mer om. Knappas något som kommer att hållas emot honom i valrörelsen. Alltså ett bra exempel på krishantering, eller hantering innan det blev någon kris.