Intensiva dagar i höstmörkret

Att vara förtroendevald är inget vanligt jobb. Det är ett sätt att leva. Man får vara med om väldigt många upplevelser som verkligen berikar och förhoppningsvis gör man också nytta för medborgarna. Om man inte gör någon som gör skillnad så röstas man bort i nästa val. Det är demokratins styrka.
Så här års är det intensiva dagar. Så mycket händer samtidigt och man får vara med om både "hög och lågt". Vi som arbetar inom partierna är nu fullt sysselsatta med att planera för valen 2014. Mycket tid går åt till samtal och strategidiskussioner och arbetet med valsedlarna är i full gång.
I går hade jag ett "tight" schema, men eftersom jag åker kollektivt får jag också några timmar på tåget för att kunna läsa och skriva. Men då jag kom till stationen strax efter kl 7 igår morse möttes jag av skylten "tåget inställt" eller "preliminär tid" och så ett klockslag som inte lovade någonting. Klockan 09.00 skulle jag vara i Örebro och det är ca 15 mil dit. Snabbt gällde det att få tag på bilen och sedan köra till nomineringsstämman där jag skulle vara ordförande. Jag räknar alltid med att tåget går då det ska, men igår blev det jäktigt. Sedan skulle jag hem för att vara värd för ett arrangemang som Västra Götalandsregionen ansvarade för. Min planering var att ha fått fyra timmar på tåget för att läsa och skriva och det blev istället en förskjutning av detta. Däremellan hann jag också med ett antal telefonsamtal för att klara ut en del aktuella frågor.
Jag är tidsoptimist och räknar med att "allt ska gå som tåget", men även jag börjar nu att undra över om det går att åka kollektivt med små tidsmarginaler. Alternativet är att åka till en plats dagen innan för att hinna med.
Att vi behöver satsa på kollektivtrafiken är så uppenbart. Förhoppningsvis kan partierna enas inför nästkommande mandatperioder på att vi behöver bygga ut både väg och järnväg.