Uppmuntran är viktigt

Alla blir glada av uppmuntran. Det är stort då man blir uppmuntrad men kanske ändå större att få ge uppmuntran till andra. Någon har sagt att ett uppmuntrande ord under ett misslyckande är värt mer än timmar av beröm efter framgång. Det är bra med beröm, men ofta ges det i samband med en prestation. Då man gjort något så blir man belönad för det. Det är också stort då det sker, men uppmuntran kommer ofta i andra sammanhang när man minst anar det. Det är därför som man tar till sig det.
Jag minns särskilt några gånger då jag känt uppmuntran. De har inte varit förväntade och kommit på ett "överraskande" sätt eller framförts av personer som jag inte förväntat mig att de skulle säga det. En gång var det ett vykort som en dag fanns i min brevlåda, ett telefonsamtal eller en person som stannade mig på torget och uttryckte några värmande ord. Man sätter värde på sådant.
 
Kanske har vi alldeles för lite av uppmuntran? Då borde vi ändra på det! Börja i dag med att uppmuntra någon i din omgivning. Det kan handla om en mening, ett meddelande via brev eller digitala medier. Eller varför inte ta telefonen och ringa någon? Kanske ska du vara så frimodig att du bakar en kaka och går till grannen och överraskar? Ett SMS kan också betyda mycket!
 
I morse blev jag uppmuntrad och det är nog därför som jag skriver detta inlägg i kväll. Det är gott att få men också gott att ge.