ICA lyssnar till kritiken

Den senaste veckan har cybervärlden diskuterat den senaste versionen av Stigs äventyr i ICA-butiken. Uppenbarligen skred producenterna över en gräns och många kristna reagerade kraftigt och kände att det inte längre var satir utan ren kränkning. De flesta kristna tål att man skämtar om religionen och ofta görs det på ett bra sätt utan att man tar anstöt. Men i reklamfilmsfallet verkar det uppenbart att man gått för långt.
Heder då åt ICAs ledning som dragit igång en riktig snackis men också inser att den får fel syfte.
Så här skriver bolaget i ett pressmeddelande:
 
nyheter     16 apr 2014         

ICA drar tillbaka reklamfilm vecka 16

Eftersom vi omedvetet sårat människors trosuppfattning under en för kristna viktig högtid väljer ICA att inte längre sända filmen som var avsedd att sändas vecka 16, påskveckan.       

Det har inte på något sätt varit vår avsikt att driva med nattvarden eller kristen tro. Vi tar till oss av kritiken och de reaktioner vi fått och har därför valt att plocka bort filmen.

Vi kommer även i fortsättningen att göra filmer som tar upp aktuella ämnen och speglar Sverige 2014, för det engagerar, men vi vill att det ska vara ett positivt engagemang.   Vi hoppas att de personer som tagit illa vid sig upplever att vi lyssnar till deras reaktioner och att vi drar lärdom av det här.

 

Det är ett mycket bra beslut fattat av ledningen. Ingen tro ska kränkas. Alla ska ha rätt att formulera och yttra sina uppfattningar utan att man diskrimineras eller kränks. Reaktionerna tyder på att den kristna tron har en djup förankring och kanske bidrar ICA till att fler funderar på varför vi firar nattvard och påsk.