Tuff debatt om psykiatrin

Det blev en tuff och hetsig debatt kring bemanningen av psykiatrin i Skaraborg. Jag ställde en interpellation och sa några saker under debatten som vållade stor irritation. Min Point var att Socialdemokraterna försetts med ideologiska skygglappar av sina samarbetspartners MP och V. De verkar ha ett smalt synfält och ser bara att allt kan skötas i egenregi. Att kalla in hyrläkare är omöjligt liksom att köpa vård hos andra vårdgivare, då det gäller psykiatrin. Det går bra inom andra diagnosområden, men nu råder stora problem då det helt enkelt saknas läkare och annan vårdpersonal. Men sådant ska man tydligen inte säga. Det blev ett riktigt liv. Man bedyrade att man har läget under kontroll, massor med saker pågår och jag ska minsann inte klaga. Jag blev beskylld för att vara populist, att jag försökte göra politiska poäng på de svagas bekostnad och att jag är en riktig opportunist. Tydligen retade jag upp dem då jag tolkade svaret som "mycket snack och lite verkstad".
 
Tyvärr så tror jag inte att patienterna i Skaraborg håller med den politiska ledningen och att de är nöjda med att utredningar pågår, uppdrag ska ges, utomlandsrekryteringar genomföras och förfrågningsunderlag till andra sjukhusgrupper ska skickas ut. Det är säkert bra på lång sikt, men de sjuka behöver hjälp NU.
Debatten lär fortsätta.
 
Läs mer på www.kdvg.se eller SLA