David Lega med på maktlistan i Göteborg

Det finns ett stort intresse i Göteborg att ständigt lista olika saker, bland annat vilka som är makthavare, vilka som utöver inflytan och påverkan. Ett annat slag av listor som är vanliga är inbjudningslistorna och vid ett tillfälle bestod inbjudan av en förteckning över vilka som var inbjudan. Jag vet inte bakgrunden till listorna men som icke-göteborgare förstår jag ändå att de är viktiga.
I dag publicerar GöteborgsPosten hundra mäktiga personer inom fem olika kategorier. Det är en högst subjektiv bedömning som är gjord av sju GP-journalister.
I några fall är den självklar i andra fall innehåller den säkert flera överraskningar. Några som inte alls kom med och andra som man säkert kommer att undra över varför fanns de med.
Listan som jag mest fastnade för var "Mäktigaste inom politik/samhälle". Inom varje kategori finns 20 personer med. Att Anneli Hulthén toppar listan är nog självklart, men det som förvånar mig är att endast en riksdagsledamot finns med (Lars Hjälmered, moderaterna, på 17:e plats) och att det inte finns med någon regionpolitiker alls. De som har regional koppling är Ann Sofi Lodin, vår regiondirektör och Barbro Fridén, sjukhusdirektör vid regionens största sjukhus SU.
Men det som gläder mig mest är att David Lega finns med på plats 17. Det kristdemokratiska kommunalrådet har tidigare listats som bland de populäraste politikerna i Göteborg och då man frågar folk på gatan vilka politiker som man känner igen så finns David som en av de få som folk känner igen. Under sina år som oppositionspolitiker i Göteborg har han vunnit stor respekt. Det är inte bara det att han talar sunt och korrekt och säger sådant som går hem hos folk, utan han har också en sådan smittande personlighet som gör att han bekräftar människor i sin omgivning och ständigt lyfter dem. För de som finns nära honom är han en sann ledare. (Mer om och av honom finns via hans hemsida, www.davidlega.com)
GP skriver att "Liksom sin partiledare är han populärare än partiet" och det kan tolkas på flera olika sätt. Jag väljer att tolka det som att med honom som etta på Kristdemokraternas lista i kommunvalet 2014 kommer fler att rösta på Kristdemokraterna. Jag hoppas att jag blir besannad i september. GP upprepar också det som han själv sagt tidigare att han "vill vara med och ta över Göteborg".
I de övriga kategorierna så anser GP att makten utövas av
- Olof Persson, VD AB Volvo, Näringslivet
-Nils Hanson, projektledare Uppdrag Granskning, Media & Opinion
-Håkan Hellström, musiker, Kultur & Nöje
-Bo Edsberger, chef Göteborgsvarvet, Sport