Psalmer förbjuds men nazister tillåts

Jag brukar börja dagen med att läsa ledaren i SLA. Den 7 juni var en riktig höjdare och fick mig att både beundra skribenten men också bli riktigt arg över hur man försöker strypa yttrandefriheten och särskild den som kristna framför.
Ledaren var helt enkelt lysande. Jag måste också medge att jag blev något avundsjuk (ännu en gång) på Niclas Lindstrands stilistiska förmåga.
 
Han började sin ledare så här:
"Juridiken har inge hjärta, det är helt i sin ordning. Men när den bestämmer att nazister ska få tala fritt i skolor samtidigt som skolavslutningar i kyrkor ses som suspekta undrar man om lagen har någon hjärna heller."
 
Ledaren handlar sedan om det absurda i att Sverige värnar yttrandefriheten så till den grad att man släpper in nazister i skolorna medan man inskränker elevernas möjligheter att få del av det kristna kulturarvet. Lindstrand ifrågasätter tydligt besluten att låta främlingsfientliga partier få komma in i skolan samtidigt som palmsång anses som farlig för barnens hälsa och själ. Han skriver "eventuellt existerande" själ.
 
En ledare ska göra sin röst hörd. Det är inte alltid som jag håller med SLAs ledare. Men jag läser dem, funderar över dem och förhoppningsvis skärper jag min egen argumentation då jag har andra åsikter. Men ledaren om att psalmer förbjuds men nazister tillåts den vann mitt hjärta och jag har redan hunnit diskutera den med flera personer som jag mött.
Tyvärr finns den inte tillgänglig för andra än prenumeranterna och det är i sådana här lägen som till och med jag gillar piratpartiets idéer om fri fildelning. Den här ledare är värd att fler får läsa.