Ibland får man skippa tåget

Jag åker helst kollektivt då jag ska på politiska uppdrag. De senaste sju åren har jag haft 11 mil till kontoret. Bor i Skövde men politikeruppdraget innebär att det mesta utgår från Vånersborg. Det tar mig ca 2 timmar att åka dörr-till-dörr. Det går snabbare att köra bil, men jag väljer ändå oftast tåget. Det är dels av miljöskäl, men också av tidsskäl. Det går alltså inte snabbare att åka tåg, men jag hinner använda tiden bättre. Det mesta av mitt läsande eller skrivande gör jag på tågen. Ibland blir det buss, men båda fordonslagen ger mig möjlighet att arbeta ombord. Dessutom brukar jag träffa en massa människor på tåget som ofta kan ge mig inblick i olika samhällsfrågor. Men nu har jag hyrt en bil för valkampanjerna. När jag skriver detta sitter jag på tåget till Stockholm, men under den kommande tiden blir det nog rätt mycket bilkörande. Det handlar helt enkelt om att nå ut till kampanjplatserna så snabbt som möjligt. EU-kampanjen är i full gång och vi gör allt vi kan för att affischera, debattera, prata med väljare, skriva debattartiklar, statusuppdatera sociala medier och dela ut flygblad och tidningar. Nu tar vi också fram material inför höstens val. Mycket händer på samma gång, men det är också oerhört inspirerande att möta väljarna. Men även om jag föredrar kollektivtrafiken känns det ändå skönt att ha tillgång till en kampanjbil.