Jag skäms inte över att vara kristen - tvärtom!

Jag är kristen. Det är inte något som jag är i kyrkan eller vid särskilda tillfällen. Det är en del av min identitet och livsstil. Tron och de kristna värderingar påverkar mig i allt jag gör. Men i mitt yrke som lärare är det inte varje dag som jag säger något om detta. I mitt fritidsutövande så är det inte enbart kristna aktiviteter (om man nu kan säga så) som är det enda jag gör. Jag gillar t ex att segla. Visst finns det kopplingar till min tro, t ex att jag uppskattar skapelsen på ett särskilt sätt under seglingen, men det är nog inget särskilt med mitt sätt att segla för att jag är kristen.
Men som politiker finns det vissa gränser för mitt kristna engagemang. Det som handlar om värderingar bär jag med mig och det påverkar hur jag agerar i politiken. Men de innersta tankarna och uttrycken kring min tro har en annan arena än den politiska. Det finns saker som jag aldrig skulle ta upp i de politiska sammanhangen för de hör helt enkelt inte hemma där. Banalt uttryckt - det finns en plats för tron i kyrkan och vissa saker ska stanna där, Sedan finns det andra saker som jag bär med mig i alla delar av livet, det är vad jag kallar värderingar. Värderingarna påverkar det mesta jag gör.
Därför blir jag så besviken på media hur de hanterar Lars Adaktusson. Det blev så uppenbart i programmet Toppkandidaterna och senare i den kvällen aktuellsändning. Det verkar helt enkelt inte som att svenska journalister klarar av att hantera en kristen politiker.
Nu svarar Lars Adaktusson själv på detta. Läs gärna hans bemötande i tidningen Dagen. Där beskriver han på ett klokt sätt vad de kristna värderingar betyder för en politiker. Vi skäms inte över vårt kristna kulturarv och historia, eller att vi är kristna politiker. Det har Lars och jag gemensamt med många andra politiker.