Härligt med skörd

Jag gillar äppleträd. Om jag någon gång i livet får tid över ska jag lära mig att ympa. Jag gillar att stå vid äppleträdet och ta del av frukten som nu mognar. Aroma är en sort som jag kan äta (tyvärr är jag allergiker och vissa sorter måste jag avstå). Samtidigt som jag gläds över att trädet åter fått frukt så undrar jag om framtiden och om våra barn ska få äta frukt odlad i Sverige. Vi börjar att få mindre bin och andra insekter som pollinerar. För flera år sedan lyssnade jag till ett föredrag av Anders Wijkman som visade på kvinnor i Asien som pollinerade för hand. Utsläppen var så enorma att insekterna inte överlevde och människan fick manuellt utföra det som är naturligt för bin och andra insekter. Om vi inte tar tag i miljö- och klimatfrågorna så kommer troligtvis inte våra bin att överleva. Då dröjer det bara några år innan våra träd blir fruktlösa. I Skövde har vi till och med i kommunfullmäktige diskuterat om vi ska ha "kommunala bin". Vi kom överens om att det inte var aktuellt just nu, men kanske återkommer frågan. Det känns hemskt att människan medvetet förbrukar jorden när uppdraget som vår Herre gav Adam och Eva var att förvalta den.