Vem ringer en elvaåring kl 11 en onsdag?

Nu föreslår regeringen att det ska bli mobilförbud i skolan. Då bör man ställa frågan; när blev det tillåtet att ha en telefon påslagen under en lektion? Hela idén verkar absurd. Har det gått så långt att en elev har så stora rättigheter att lärarens makt är så kraftigt reducerad? Det är väl självklart att ingen förälder kan medge att eleven sitter på lektioner och använder sina telefoner? Vem har behov av att ringa ett skolbarn mitt under dagen? Alla barn befinner sig då i skolan.
Jag har verkligen uppskattat att det finns mobiler som barn kan använda. Jag har sett styrkan i detta både som förälder, men nu också som morfar. I somras hade mitt tio-åriga barnbarn möjlighet att känna en stor frihet och vara ute bland sina kompisar men hade också tryggheten att vid behov kunna ringa mig. Vilket han också gjorde några gånger. Det var också enkelt att nå honom då jag behövde det. Det finns stora fördelar med att även barn har mobiler, men tanken att de ska användas i skolan är befängd.
Om teknik ska användas i skolan så är det upp till ansvariga politiker för skolan att se till att medel finns för detta. Det kan inte vara så att vissa barn ska kunna ha smarta telefoner som ett hjälpmedel för att deras föräldrar har råd till detta. Samtidigt så är det nog inte smart phones som är bäst utan läsplattor. För några år sedan talade vi om datorer, men numera kallas det för device eller enhet.
Jag pratade med några elever häromdagen som går på den nybyggda Billingskolan i Skövde. De var 11 år och kom till valstugan för att intervjua oss. De hade sina läsplattor med sig, dokumenterade samtalet och skulle sedan via klassrummets bildprojektor redovisa sina iakttagelser. För dem var det självklart att hantera tekniken, göra sina inspelningar, redigera dem och ha ett bildstöd när de skulle stå inför klassen och redovisa uppgiften. Så ska teknik användas, men att sitta och prata med andra under en lektion ska aldrig vara tillåtet.
För mig tyder regeringens förslag bara på att det gått så långt med lärarnas ställning och auktoritet att varenda förälder borde slå näven i bordet och säga: Detta är vår sak, inte politikernas. Men framför allt är det inte lärarnas ansvar. Låt lärarna vara lärare och göra det som de är proffs på; undervisa. Ordning och reda tillhör familjens ansvar.
Här är några länkar till artiklar i ämnet efter att Metta Fjelkner presenterat sin utredning om ordning och reda i skolan.