Några bildglimtar från mitt politiska år 2015

Nedan följer några glimtar från det spännande liv som jag har förmånen att få leva som politiker. Ingen dag är den andra lik och det är en stor förmån att få vara förtroendevald. Denna mandatperioden ingår jag i den politiska ledningen för Västra Götalandsregionen. Under alla år tidigare har jag varit engagerad som oppositionspolitiker. Nu får jag vara med och leda. Känns stort, kräver stor ödmjukhet, mycket mod och framför allt att hålla fast vid visionen om det Goda Livet för våra medborgare.
 
Det blev flera nya uppdrag under den nya mandatperioden. Bland annat uppmärksammade GP att jag blivit ordförande för regionens kulturnämnd.
Vi hade önskat ett bättre valresultat men tack vare goda förhandlingar så fick vi flera uppdrag i regionen bl a tre bolagsordförandeuppdrag. Magnus Berntsson för Film Väst, jag för Turistrådet Västsverige och Benny Strandberg för SIC.
Under ett år blir det många olika slags möten. Jag gillar att vara ute och möta nya intryck och särskilt att möta entreprenörer. Företagsbesök är viktigt för en politiker.
Jag tycker att internationella kontakter är viktigt. På internationella kvinnodagen ansvarade regionen för ett program på svenska ambassaden i Washington DC som handlade om jämställdhet inom musiklivet, med särskilt tonvikt på kvinnliga jazzmusiker.
Att just på Kvinnodagen stå på samma plats som Martin Luther King gjorde när han höll sitt "I have a Dream-tal" kändes speciellt.
 

Som kommunal och regional politiker handlar mycket om att skapa relationer med andra nivåers beslutsfattare. Som kulturpolitiker är självklart kulturministern en viktig sådan kontakt. Under året har jag träffat Alice Bah Kunkhe vid flera tillfällen.
Som ordförande i Kommunfullmäktige blir det flera representationsuppdrag. Här tillsammans med Monica Green och Tord Gustafsson som utgör presidium tillsammans med mig.
 
Två gånger per år hälsar jag internationella studenter vid Högskolan i Skövde välkomna. Då ingår en guidad busstur där Next Skövde visar på traktens sevärdheter.
Under året har jag fått invigningstala vid många tillfällen. Att få inviga Berndt Jutemars utställning var ett riktigt hedersuppdrag.
Många konstutställningar besöktes under året. Här med barnbarnet Leo. I Binnebergs Tingshus
Porträtteras i Lokstallet, Strömstad, med "Lars Wilks"
 
Att ta initiativ, hitta på nya grepp och framför allt att samla människor är bland det viktigaste jag gör. Denna bild är från Upperud i Dalsland där jag samlade entusiaster och experter kring utveckling av pilgrimsleder.
 
Under årens lopp har jag samlat på mig en hel del erfarenheter från att vara ordförande och jag får ofta inbjudningar att tala om det.
   
Under rätt många år har jag varit ordförande för Kristdemokraterna olika beslutsmöten bl a på nationell nivå vid våra riksting.
Ebba Busch Thor valdes som ny partiledare för Kristdemokraterna 2015
Som ordförande tog jag mig friheten att bjuda upp Alf Svensson och Göran Hägglund för att vara på scenen tillsammans med den nyvalda ordföranden EBT.
En annan viktig kontakt är vår Europaparlamentsledamot Lars Adaktusson. Här är vi vid assyriska föreningens lokal i Skövde. Tyvärr utsattes byggnaden för en mordbrand i slutet av året och ligger just nu i ruiner. För många av våra invandrare är kontakten med Lars väldigt viktig eftersom han har ett stort engagemang i frågor som rör förföljelser av kristna.
 
Flera av de satsningar som regionen gjort har uppmärksammats. Bland annat utställningen "Vi är Romer". Jag fick inviga den både i Trollhättan och Borås.
Ett viktigt utvecklingsområde har varit mötesindustrin. Under flera år har vi haft ett samarbete med Björn Masuhr och jag var så glad när han besökte Kristdemokraternas kommundagar och berättade om möjligheterna med de lokala värdarna. Vår idé handlar om att få enskilda personer att "räcka upp handen" och inbjuda till kongresser i Västsverige. Ett koncept som har stor framgång.
Kulturmiljöarbetet är inte alltid så uppmärksammat men väldigt angeläget. Bilden är från Byggnadsvård Nääs vid ett jubileum under året. 
 
Mina uppdrag innebär mycket resande. Då är det bra att bo i Skövde. Nära till både Göteborg och Stockholm där många möten äger rum. Jag åker tåg nästan varje dag.
Ett av de lite mer udda sakerna var att jag vann en tävling - Skaraborgs Skrönarmästare 2015 - . Jag hade inte ens en aning om att det ordnades tävlingar  under skrönarkvällar.