Black Friday - konsumismen hyllas

Shoppa har blivit en livsideologi. Köp så blir du lycklig. Skaffa ännu en pryl och din status ökar. Grunden för reklam är egentligen inte att du köper en vara, du köper en livssituation. Konsumismen är en förrädisk ideologi eftersom den "lurar" individen. Lycka eller mening med livet kan aldrig köpas eller erövras via materialism. Visst underlättas livet av att vi omges med disk- och tvättmaskiner, tumlar om tvätten eller lagar maten snabbt i mikron, men bara för att grejerna sparar oss en massa tid så är de inte framgången för livets mening.
Men om handeln lyckas med idén "köp dig lycka" så frodas konsumtionen. Någon vinner på den andres behov.
Black Friday är nu etablerat i Sverige. I den amerikanska kulturella kontexten förstår jag det, men det är, precis som Halloween, importerat från USA för att stärka shoppinglusten i Sverige.
Den sista torsdagen i november firar amerikaner Thanksgiving. Det är en betoning på tacksägelse för tidigare generationers mödor och umbäranden (tack för vad ni gjort för oss) men också en tid för gemenskap och att visa uppskattning för familj och vänner. Man samlas kring måltiden där kalkonen står som symbol. Många reser långt och amerikanarna är inte vana med lediga dagar. (Flera av mina kamrater är glada om de kan ta ut två veckors semester). Just dagen efter Thanksgiving är just en sådan dag då många kan få en extra ledig dag. Därför är det rätt naturligt att man passar på och börjar julklappsinköpen. Thanksgiving är en av två stora familjedagar och juldagen är den andra i USA. Att då, som ledig familj, gå ut och handla, har jag viss förståelse för och Black Friday kan då vara något positivt.
Men att direkt överföra idén till Sverige är mer svårförstått. Nu är den här och vi får förhålla oss till det. Men det viktiga är att ställa frågan om varför vi handlar. Om vi köper något för att glädja andra eller för att stärka vår sociala position? Konsumismen är en förrädisk ideologi.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0