Har du varit i min hemstad?

Jag möter många människor från olika länder. I Skövde har vi tex många internationella studenter men också många flyktingar eller personer som kommit hit för att det finns arbete här.
Många av brukar fråga: Har du varit i mitt hemland eller i min hemstad? Det är en fråga som man bör kunna svara JA eller NEJ på. Men ofta undrar jag när man kan svara JA på den frågan. NEJ är alltid lättare att besvara.
Om man mellanlandar på en flygplats t ex Frankfurt och vistas där några timmar kan man då säga att man varit i Frankfurt eller Tyskland?
Jag reser mycket. Om jag t ex åker till Gävle på ett möte så är det en tågresa på cirka 4 timmar totalt. Då anländer jag till en mötesplats, ofta ett stadshus eller konferensanläggning, som ligger nära stationen. Jag går oftast till platsen, deltar i mötet och åker hem igen.
Ibland flyger jag till en annan stad i ett annat land. Ofta tar jag en buss från flygplatsen och deltar i konferensen, sedan till ett hotell och antingen fortsatta möten eller hemresa. Kanske har jag sett några vyer från bussen.
Förra veckan var jag i Paris. Nedan finns några bilder och tankar.
Denna spis ligger i Hotell de Ville som är Paris borgmästares hemvist. Anne Hidalgo har sitt arbetsrum alldeles i närheten av denna sal. Kan jag säga att jag varit hos borgmästaren i Paris?
 
Selfie utanför Notre Dame. Sedan gick jag igenom den enorma kyrkan på cirka 15 minuter. Har jag därmed besökt Notre Dame?
 
Don under Eiffeltornet på väg för att sova en stund mellan många timmars möte. Har jag sett Eiffeltornet därmed?
Jag tycker att det är svårt att säga JA på dessa frågor. Om någon ställer frågan och jag svarar jakande så vill de oftast prata om mina upplevelser. Eftersom de är så begränsade är det ibland lättare att säga nej. Men det är väl inte sant?