Västra stambanan är viktig



Nu satsas det på Västra Stambanan. Elledningar ska bytas ut. Det är bra. Men samtidigt är det påfrestande. Många turer är inställda eller ändrade under renoveringsarbetet som kommer att pågå de kommande åtta månaderna. Eftersom det är en bra satsning så är nog de flesta av oss kollektivtrafikresenerärer beredda att ta en viss obekvämhet för vi vet att det blir bättre framöver.
Men samtidigt så finns det ett helt annat problem. Nämligen att det är "fordonsfel" med viss regelbundenhet. Igår var det många missnöjda resenärer när dörrarna inte gick att öppna på tåget. 90 minuters försening blev resultatet och jag inser att SJ (som i detta fall var operatör) arbetar febrilt med att lösa situationen. Det största problemet är nog egentligen inte att fel uppstår, utan att informationen om vad som händer uteblir. Många av mina medpassagerare var upprörda. Hade de fått info om att tåget var trasigt så hade flera av dem kunna välja andra tåg. Jag förstår ilskan, men samtidigt led jag med ombordpersonalen. De hade heller ingen information och kunde därför inte säga något till passagerarna. Det jag överhörde igår var inte trevligt och jag beundrar personalen som kan hantera hårda ord utan att ge tillbaka. ´Man kan nog konstatera att tågoperatörernas största tillgång är varken banor eller fordon, det är deras personal. Kan inte vara lätt att arbeta under struldagar.