Imponerad av allt engagemang inom Kristdemokraterna

Jag är djupt imponerad av det engagemang som jag möter bland mina kristdemokratiska vänner. Det är möjligt att andra politiker säger likadant om sina partivänner men jag har bara erfarenhet från mina egna led. Det är många kvällar och helger som går åt för att engagera sig politiskt. En del av oss har förmånen att få ersättning för våra politiska uppdrag men de allra flesta partimedlemmar är frivilligt engagerade och gör stora uppoffringar för att engagera sig för sina medmänniskor. Allt det som görs inom partierna är vanligt föreningsarbete och därmed volontärt. Det politiker gör i sina uppdrag, kommunfullmäktige, nämnder etc, ersätts ekonomiskt. Det varierar från kommun till kommun men innebörden är att ingen ska behöva betala för att vara förtroendevald då man åtar sig ett uppdrag. Men inom partierna är det annorlunda. Då är man på föreningsmöte.
De allra flesta av mina partikamrater sliter i vardagen. De är med och deltar i olika möten, står på torg och delar ut material, sprider flygblad i brevlådor, skriver på sociala medier, eller samtalar på arbetsplatser och med grannar, om vikten av att kristdemokraterna får en stark och ledande roll i Sverige. Det är många timmar, varje vecka, som sker i opinionsbildning och påverkan. Något som ofta inte märks.
Nu förbereder vi val 2018. Det är många kväller och helger som används för att förbereda ett val. När man läser om kristdemokraternas stöd i väljarundersökningar kan man få intrycket av att intresset för KD är svagt. Men då vi träffas inom partiet är det precis tvärt om. Många vill vara med och ta ett ansvar. Många engagerar sig och verkar för något som de verkligen tror på. Engagemanget är stort och många deltar.
Jag är både imponerad av mina partikamrater och stolt över att få vara med i dessa sammanhang.